Algemene voorwaarden

 

Algemene voorwaarden van Social Lighthouse, gevestigd aan de Darwinhage 10, 8302 WE Emmeloord, met KvK-nummer 95318585, rechtsgeldig vertegenwoordigd door Hiske Wassink - Kramer.

Artikel 1 – definities

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

1.     Social Lighthouse: De vennootschap onder firma Social Lighthouse, statutair gevestigd aan de Darwinhage 10 (8302 WE) te Emmeloord en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 95318585, hierna te noemen Social Lighthouse dan wel Opdrachtnemer, die de Opdracht heeft aanvaard en uitvoert. 

2.     Diensten: alle door Social Lighthouse verrichtte en te verrichten Diensten ten behoeve van Opdrachtgever uit hoofde van de Opdracht, waarbij de Diensten uitdrukkelijk niet zijn beperkt tot de werkzaamheden zoals Opdrachtgever die eventueel heeft omschreven of voor ogen heeft.

3.     Opdrachtgever: iedere natuurlijke of rechtspersoon die rechtstreeks of door tussenkomst van een derde een overeenkomst sluit dan wel wenst te sluiten met Social Lighthouse tot het (doen) uitvoeren van een Opdracht. 

4.     Opdracht: de overeenkomst van Opdracht in de zin van artikel 7:400 e.v. BW gesloten tussen Social Lighthouse en Opdrachtgever. 

5.     Offerte: De schriftelijke en/of elektronische aanbieding (het aanbod) van Social Lighthouse aan Opdrachtgever om tegen een bepaalde prijs een Opdracht uit te voeren.

6.     Partij(en): Opdrachtgever en/of Social Lighthouse.


Artikel 2 – werkingssfeer

1.     Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle voorstellen, aanbiedingen dan wel Offertes, Opdrachten en overige overeenkomsten tussen Social Lighthouse en de Opdrachtgever.

2.     Deze algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op iedere overeenkomst, waarbij door Social Lighthouse voor de uitvoering van de Opdracht derden worden betrokken.

3.     Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende dan wel vervolgopdrachten tussen Social Lighthouse en Opdrachtgever.

4.     Eventuele inkoop- of andere (algemene) voorwaarden van Opdrachtgever zijn niet van toepassing, tenzij deze voorwaarden van Opdrachtgever, voorafgaand aan de overeenkomst, uitdrukkelijk en schriftelijk door de directie van Social Lighthouse zijn aanvaard.

5.     Van deze algemene voorwaarden afwijkende afspraken zijn slechts van toepassing indien schriftelijk overeengekomen met de directie van Social Lighthouse en gelden slechts uitsluitend voor die Opdracht.

6.     Indien een of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig zijn dan wel worden vernietigd, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden onverkort van toepassing. Opdrachtgever en Social Lighthouse treden alsdan in overleg om een nieuwe bepaling ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepaling overeen te komen, zoveel mogelijk in overeenstemming met het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling. 

7.     Social Lighthouse heeft het recht de algemene voorwaarden te wijzigen en de gewijzigde algemene voorwaarden op de bestaande overeenkomsten van toepassing te verklaren. Social Lighthouse zal Opdrachtgever over de wijzigingen en/of gewijzigde algemene voorwaarden informeren en op eerste verzoek van Opdrachtgever de voorwaarden doen toesturen. Wijzigingen van en aanvullingen op de algemene voorwaarden zijn voor Opdrachtgever bindend.

8.     Het is de opdrachtgever niet toegestaan om, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de opdrachtnemer, direct contact te zoeken met derden (zoals merken, influencers of andere partijen) die door of via de opdrachtnemer zijn voorgesteld, benaderd of betrokken bij een (voorgestelde) samenwerking. Deze bepaling is van toepassing ongeacht of er al sprake is van een formele overeenkomst, en geldt tevens bij offertes, voorstellen of andere vormen van bemiddeling of introductie die door de opdrachtnemer zijn gedaan. Onder direct contact wordt verstaan: iedere vorm van rechtstreekse communicatie met de betreffende derde partij, waaronder maar niet beperkt tot telefonisch contact, e-mail, sociale media of berichtenverkeer via andere (digitale) platforms. Bij overtreding van dit verbod is de opdrachtgever een direct opeisbare boete verschuldigd van €5.000 per overtreding, onverminderd het recht van de opdrachtnemer op aanvullende schadevergoeding.

 

 

 

Artikel 3 – totstandkoming overeenkomst

1.     De Opdracht komt tot stand door aanvaarding (hetzij schriftelijk, zoals per e-mail, hetzij mondeling) van de Offerte van Social Lighthouse door Opdrachtgever dan wel door ondertekening van een Offerte of door verzending van de opdrachtbevestiging aan Opdrachtgever. De Opdracht wordt geacht tot stand te zijn gekomen indien Social Lighthouse feitelijk een aanvang heeft gemaakt met de uitvoering van de werkzaamheden. 

2.     Alle door Social Lighthouse verstrekte Offertes zijn vrijblijvend en hebben, tenzij anders vermeld, een maximale geldigheid van dertig (30) kalenderdagen, te rekenen vanaf de datum dat de Offerte is uitgebracht. Indien een Offerte een vrijblijvend aanbod bevat en dit wordt aanvaard, heeft Social Lighthouse het recht dit aanbod in ieder geval binnen drie werkdagen na ontvangst van de aanvaarding te herroepen. 

3.     Indien Opdrachtgever wijzigingen aanbrengt in een Offerte of Opdracht, dan komt de overeenkomst pas tot stand op het moment dat Social Lighthouse dit nieuwe aanbod schriftelijk heeft geaccepteerd, bijvoorbeeld door middel van het sturen van een nieuwe opdrachtbevestiging, dan wel op het moment dat Social Lighthouse feitelijk een aanvang heeft gemaakt met de uitvoering van de werkzaamheden. Hierbij geldt dat mondelinge toezeggingen Social Lighthouse slechts verbinden, nadat zij deze schriftelijk heeft bevestigd aan Opdrachtgever.

4.     Offertes zijn gebaseerd op de informatie die door Opdrachtgever aan Social Lighthouse is verstrekt. Opdrachtgever staat ervoor in dat alle voor de opzet en uitvoering van de Opdracht essentiële c.q. relevante informatie aan Social Lighthouse tijdig is dan wel wordt verstrekt. 

5.     Iedere Opdracht wordt, met terzijdestelling van artikel 7:404 BW, tenzij er sprake is van terbeschikkingstelling van arbeidskrachten, uitsluitend aanvaard en uitgevoerd door het kantoor van Social Lighthouse.

 

Artikel 4 – uitvoering van de opdracht

1.     De Opdracht wordt door of namens Social Lighthouse naar beste inzicht en vermogen alsmede naar de eisen van professionaliteit en zoals een goed Opdrachtnemer betaamt, uit te voeren. 

2.     De voornoemde verplichting in lid 1 van dit artikel betreft een inspanningsverplichting en geen resultaatsverplichting, tenzij Partijen uitdrukkelijk en schriftelijk afspraken in de Offerte of overeenkomst hebben gemaakt over een te behalen resultaat. Eventueel gestelde doelstellingen zijn nadrukkelijk ook inspanningsverplichtingen en geen resultaatsverplichtingen. Indien Partijen uitdrukkelijk en schriftelijk afspraken hebben gemaakt over een te behalen resultaat, dient dit object vast te stellen en slechts voor één voor uitleg vatbaar te zijn. 

3.     Social Lighthouse is gerechtigd (een) derde(n) in te schakelen voor de uitvoering van de Opdracht. Opdrachtnemer wordt hierover vooraf geïnformeerd door Social Lighthouse. Bij het inschakelen van de derde(n) zal Social Lighthouse telkens de nodige zorgvuldigheid in acht nemen. De kosten die inschakeling van (een) derde(n) met zich meebrengt, komen volledig voor rekening van Opdrachtnemer. Indien de derde(n) hun aansprakelijkheid beperken voor de te leveren Diensten, is Social Lighthouse gemachtigd namens Opdrachtnemer deze aansprakelijkheidsbeperking te aanvaarden.

4.     Gedurende de uitvoering van de overeenkomst kunnen Partijen wijzigingen in de Opdracht of uitvoering daarvan overeenkomen, een en ander in de breedste zin van het woord. Deze tussentijdse wijzigingen dienen immer door Partijen aan elkaar te zijn bevestigd, dan wel gelden als bevestigd door Social Lighthouse indien er aanvang is gemaakt met de gewijzigde werkzaamheden. Indien er sprake is van tussentijdse wijzigingen, aanvaardt Opdrachtgever dat de overeengekomen tijdsplanning hierdoor kan worden beïnvloed. Social Lighthouse informeert Opdrachtgever, zo mogelijk vooraf, zo spoedig mogelijk over de effecten van de tussentijdse wijziging op de overeengekomen vergoeding. 

5.     Gedurende (de uitvoering van) de Opdracht is en blijft Opdrachtgever gehouden Social Lighthouse alle informatie te verstrekken en de benodigde medewerking te blijven verlenen, waarvan Opdrachtgever weet dan wel behoort te weten dat deze informatie c.q. medewerking relevant is dan wel kan zijn voor een correcte en voorspoedige uitvoering van de Opdracht.

6.     Indien bij aanvaarding van de Opdracht dan wel gedurende de uitvoering van de Opdracht zich feiten of omstandigheden voordoen die de voortgang van de Opdracht of het resultaat daarvan negatief (kunnen) beïnvloeden, dienen Partijen elkaar hiervan zo spoedig mogelijk in kennis te stellen. 

 

Artikel 5 – contractduur, verlenging en (tussentijdse) beëindiging 

1.     De Opdracht wordt aangegaan voor de tijd die uit de inhoud, aard of strekking van de Opdracht voortvloeit. In de Opdracht genoemde termijnen hebben nimmer te gelden als fatale termijnen, tenzij dit in de Offerte dan wel Opdracht expliciet is opgenomen.

2.     Social Lighthouse is gerechtigd, naar haar keuze, de Opdracht te ontbinden dan wel de behandeling van (een) (lopende) Opdracht(en) op te schorten, indien Opdrachtgever in gebreke blijft met tijdige betaling van een of meerdere facturen, dan wel niet op eerste verzoek van Social Lighthouse door Opdrachtgever zekerheid wordt gesteld voor het nakomen van diens betalings- en/of overige verplichting(en), een en ander onverminderd het recht van Social Lighthouse om schadevergoeding te vorderen.

3.     De Overeenkomst kan, zonder inachtneming van een opzegtermijn, door Partijen worden ontbonden, zonder dat een ingebrekestelling of rechtelijke tussenkomst is vereist, indien een der Partijen in staat van faillissement wordt verklaard, surseance van betaling aanvraagt, dan wel indien er sprake is van beslaglegging, onder curatelestelling dan wel het verliezen van de beschikkingsbevoegdheid over (delen van) zijn vermogen of indien de andere Partij de bedrijfsvoering staakt.  

 

Artikel 6 – overmacht

1.     Onder overmacht wordt verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop Social Lighthouse geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Social Lighthouse niet in staat is haar verplichtingen na te komen.

2.     Bij overmacht aan de zijde van Social Lighthouse, bijvoorbeeld vanwege brand, staking of verhindering als gevolg van derden die hun verplichtingen niet nakomen, is Social Lighthouse gerechtigd de werkzaamheden op te schorten voor de tijd dat de overmachtssituatie voortduurt, dan wel (deels) de Opdracht met Opdrachtgever op te zeggen zonder gehouden te zijn tot het betalen van een schadevergoeding. Ongeacht het voornoemde, blijft Opdrachtgever verplicht de reeds door Social Lighthouse uitgevoerde werkzaamheden tijdig en geheel te voldoen aan Social Lighthouse.

3.     Indien de overeengekomen werkzaamheden door een overmachtssituatie aan de zijde van Social Lighthouse een langere duur heeft dan drie maanden en daardoor de werkzaamheden niet of slechts ten dele kunnen worden uitgevoerd, heeft Opdrachtgever het recht om de overeenkomst te ontbinden. Opdrachtgever kan in een dergelijk geval geen aansprak maken op schadevergoeding. Evenmin ontslaat het Opdrachtgever van haar betalingsverplichting voor de reeds door Social Lighthouse uitgevoerde werkzaamheden.

 

Artikel 7 – betaling 

1.     Opdrachtgever is gehouden elke factuur van Social Lighthouse te voldoen binnen 30 kalenderdagen na de factuurdatum, tenzij tussen Partijen schriftelijk anders overeengekomen. 

2.     De factuur is voldaan, indien en zodra het verschuldigde bedrag door Social Lighthouse is ontvangen. Uitsluitend betalingen aan Social Lighthouse werken bevrijdend. 

3.     Indien een factuur niet binnen de in lid 1 genoemde termijn is betaald, is Opdrachtgever vanaf de eerste dag na het verstrijken van de betalingstermijn (oftewel de 15e dag) van rechtswege in verzuim en een rente van 1% per maand verschuldigd over het openstaande bedrag, waarbij elke ingegane kalendermaand als een volle kalendermaand heeft te gelden. 

4.     Indien Opdrachtgever de factuur geheel of gedeeltelijk betwist, dient Opdrachtgever dit binnen 10 kalenderdagen na factuurdatum schriftelijk, onder nauwkeurige opgaaf van redenen, aan Social Lighthouse te melden. Na deze periode vervalt het recht van Opdrachtgever om de factuur te betwisten. De bewijslast betreffende tijdige betwisting van de factuur rust op de Opdrachtgever. Betwisting van de factuur ontslaat Opdrachtgever niet van zijn betalingsverplichting. 

5.     Opdrachtgever is nimmer bevoegd het factuurbedrag, ongeacht of hij dit betwist of niet, te verrekenen met een al dan niet terecht vermeende tegenvordering, dan wel betaling van de factuur op te schorten. 

6.     Indien de financiële positie en/of het betalingsgedrag van Opdrachtgever daartoe, naar het oordeel van Social Lighthouse, aanleiding geeft, is Opdrachtgever verplicht op schriftelijk verzoek van Social Lighthouse een voorschot te verstrekken en/of afdoende zekerheid, door middel van een bankgarantie, pandrecht of anderszins, te stellen voor zijn verplichtingen jegens de Opdrachtgever.

7.     Indien Opdrachtgever het in lid 6 bedoelde voorschot niet verstrekt of de gevraagde zekerheid niet stelt binnen de door Social Lighthouse gestelde termijn, is Opdrachtgever hiermee in verzuim zonder dat hiertoe nadere ingebrekestelling vereist en is Social Lighthouse dientengevolge gerechtigd de uitvoering van al haar verplichtingen op te schorten dan wel de ontbinding van alle Opdrachten bij Opdrachtgever in te roepen.

8.     Alle gerechtelijke en buitengerechtelijke (incasso)kosten, die Social Lighthouse maakt als gevolg van de niet-nakoming door Opdrachtgever van diens verplichting op grond van dit artikel, komen geheel ten laste van de Opdrachtgever. De vergoeding ter zake van buitengerechtelijke kosten wordt gefixeerd op 15% van de verschuldigde hoofdsom incl. BTW en rente (met een minimum van € 250,- per vordering), tenzij Social Lighthouse aantoonbaar meer kosten heeft gemakt. De gefixeerde vergoeding zal steeds zodra Opdrachtgever in verzuim is door Opdrachtgever verschuldigd zijn en zonder nader bewijs in rekening worden gebracht.

9.     In geval van meerdere Opdrachtgevers, is iedere Opdrachtgever voor die Opdracht hoofdelijk aansprakelijk voor de gehele vordering van Social Lighthouse. 

 

Artikel 8 – aansprakelijkheid 

1.     Social Lighthouse aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade van welke aard dan ook of van welke vorm dan ook in verband met eventuele tekortkomingen ten aanzien van de door Social Lighthouse geleverde Diensten. Voornoemde beperking geldt niet indien er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van Social Lighthouse.

2.     Social Lighthouse is niet aansprakelijk voor tekortkomingen dan wel ander schadeveroorzakend handelen van niet aan Social Lighthouse verbonden derden, die zijn ingeschakeld voor de uitvoering van de Opdracht.

3.     Social Lighthouse in nooit aansprakelijk voor schade geleden door derden als gevolg van de uitvoering van de Opdracht.

4.     Social Lighthouse is nimmer aansprakelijk voor schade veroorzaakt door onvolledigheid of gebrekkigheid in de door of namens Opdrachtgever verstrekte informatie.

5.     Indien Social Lighthouse, ondanks hetgeen is bepaald in de vorige leden, gehouden is tot betaling van een schadevergoeding, is de aansprakelijkheid van Social Lighthouse beperkt

1)     tot maximaal het bedrag van de Opdracht dan wel

2)     tot het bedrag waarop de aansprakelijkheidsverzekering van Social Lighthouse in het desbetreffende geval aanspraak op geeft.

6.     Opdrachtgever vrijwaart Social Lighthouse voor alle financiële gevolgen van aanspraken van derden in enig verband staande met de uitvoering van haar verplichtingen die voortvloeien uit de Opdracht dan wel ingevolge de wet.

 

 Artikel 9 – geheimhouding 

1.     Opdrachtgever is verplicht tot geheimhouding van vertrouwelijke informatie, rapporten of documenten die door Social Lighthouse aan Opdrachtgever ter beschikking zijn gesteld in het kader van de Opdracht, anders dan ten gevolge van een wettelijke of beroepsplicht, tenzij door Social Lighthouse expliciet en voorafgaand schriftelijke toestemming is gegeven om mededelingen te doen aan derden. Alle informatie, al dan niet verband houdende met de uitvoering van de Overeenkomst, heeft te gelden als vertrouwelijk, met uitzondering van informatie die publiekelijk bekend is. 

2.     Social Lighthouse en de door Social Lighthouse ingeschakelde werknemer(s) en/of derde(n) zijn gehouden aan de geheimhoudingsplicht zoals vastgelegd in respectievelijk de arbeidsovereenkomst of overeenkomst van Opdracht. Zij zijn hierdoor verplicht tot geheimhouding. Social Lighthouse spant zich ertoe in om de belangen van Opdrachtgever te beschermen.

3.     Het staat Opdrachtgever vrij om een door Social Lighthouse ingeschakelde werknemer en/of derde rechtstreeks te verplichten tot geheimhouding. Opdrachtgever informeert de professional over zijn voornemen daartoe en verstrekt een afschrift van de ter zake opgemaakte verklaring/Overeenkomst aan Social Lighthouse.

4.     Social Lighthouse is niet aansprakelijk voor een boete, dwangsom of eventuele schade van Opdrachtgever als gevolg van schending van die geheimhoudingsplicht door een door Social Lighthouse ingeschakelde werknemer en/of derde. 

5.     Bij overtreding van lid 1 door Opdrachtgever verbeurt Opdrachtgever aan Social Lighthouse een boete ter hoogte van € 5.000,- per overtreding en van € 500,- voor iedere dag dat deze overtreding voortduurt. Dit onverminderd de mogelijkheid van Social Lighthouse om naast en boven deze boetebedragen de daadwerkelijke schade te verhalen.

 

Artikel 10 – vrijwaring door opdrachtgever

1.     Opdrachtgever die een of meerdere verplichtingen, die voor hem voortvloeien uit deze algemene voorwaarden, niet of niet deugdelijk nakomt, is gehouden tot vergoeding van alle daaruit voortvloeiende schade aan Social Lighthouse (met inbegrip van alle kosten, waaronder ook die van externe rechtsbijstand), zonder dat een voorafgaande ingebrekestelling nodig is en hij dient Social Lighthouse zo nodig ter zake te vrijwaren. 

2.     Het bepaalde in het eerste lid laat onverlet, dat Social Lighthouse eventuele andere vorderingen kan instellen, zoals het inroepen van ontbinding. Het bepaalde in dit artikel is van algemene gelding, zowel – zo nodig aanvullend – ten aanzien van onderwerpen waarbij schadevergoedingsplicht reeds afzonderlijk in deze algemene voorwaarden is geregeld als ten aanzien van onderwerpen waarbij dat niet het geval is.

 

Artikel 11 – intellectuele en industriële eigendom algemeen

1.     Alle rechten van intellectuele en industriële eigendom berusten bij Social Lighthouse, waaronder – maar niet hiertoe beperkt – wordt begrepen: auteursrechten, merkenrechten, octrooirechten, databankrechten, modelrechten, handelsnaamrechten en de rechten op knowhow. 

2.     Modellen, technieken, instrumenten, waaronder ook software en overige producten, die voor de uitvoering van de Opdracht zijn gebruikt dan wel ontwikkeld dan wel deel uitmaken van de uitvoering van de Opdracht en die in het adviesrapport of in onderzoeksresultaten of in andere vorm zijn opgenomen, zijn en blijven eigendom van Social Lighthouse. 

3.     Openbaarmaking of verspreiding door Opdrachtgever kan alleen geschieden met toestemming van Social Lighthouse conform het bepaalde in artikel 9 lid 1. 

4.     Indien Social Lighthouse van Opdrachtgever informatiedragers, elektronische bestanden of software heeft ontvangen, garandeert Opdrachtgever dat daardoor geen inbreuk op intellectuele eigendomsrechten van derden wordt gemaakt, en dat de informatiedragers dan wel elektronische bestanden dan wel software vrij zijn van virussen of defecten.

5.     Aan Opdrachtgever komen intellectuele eigendomsrechten toe indien en voor zover bij de wet bepaald is dat deze aan Opdrachtgever toekomen. Het staat de Opdrachtgever vrij om hiervoor met een door Social Lighthouse ingeschakelde werknemer en/of derde rechtstreeks een Overeenkomst aan te gaan. Opdrachtgever informeert Social Lighthouse over zijn voornemen hiertoe en verstrekt aan Social Lighthouse een afschrift van de ter zake opgemaakte Overeenkomst.

 

Artikel 12 – toepasselijk recht en forumkeuze

1.     De rechtsverhouding tussen Opdrachtgever en Social Lighthouse is onderworpen aan het Nederlands recht.

2.     Alle geschillen die voortvloeien uit of samenhangen met een rechtsverhouding tussen Partijen, zullen bij uitsluiting door de bevoegde rechter in het arrondissement, waarin het hoofdkantoor van Social Lighthouse is gevestigd, worden beslecht.